Twente krijgt ‘heatmap’ voor drukke toeristische locatiesHeatmap van het toerisme in Overijssel. (Foto: MarketingOost)
Van de redactie | 24-05-2020
TWENTE – Toeristische locaties worden de komende maanden in beeld gebracht in een ‘heatmap’. Daarop is te zien waar veel mensen samenkomen. Een idee van MarketingOost dat hiermee toch gastvrij voor bezoekers wil blijven, ondanks samenscholingszorgen.

MarketingOost brengt toeristische locaties in beeld die de komende maanden naar verwachting veel bezoekers trekken.

De organisatie werkt daarvoor aan een ‘heatmap’ voor overheden en ondernemers, zodat die weten waar mogelijke knelpunten liggen.
“Op die manier leiden we samen bezoekersstromen gastvrij in goede banen”, zegt directeur Evelyn Borgsteijn van MarketingOost. De organisatie werkt ook aan een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de sector.

Nieuw in Nederland

Volgens Borgsteijn is deze toepassing van een heatmap nieuw in de Nederlandse toeristensector. “Dit instrument geeft inzicht in de geografische spreiding van recreatie en toerisme in Overijssel. We voegen informatie samen over capaciteit van accommodaties en bijvoorbeeld natuurgebieden en fiets- en wandelroutes in de buurt. Drukke plekken kleuren op de heatmap rood. Dat zijn locaties met bijvoorbeeld veel verblijfsaccommodaties of meerdere fietsknooppunten. Een vervolgstap zou kunnen zijn dat ook toeristen straks realtime zien hoe druk het op een plek is en wat de uitwijkmogelijkheden zijn.”

Betere spreiding

De informatie is niet alleen praktisch voor gemeenten, provincie en veiligheidsregio’s, maar ook voor MarketingOost, zegt Borgsteijn. “Met onze vermarkting spelen we in op de beschikbare data. Bijvoorbeeld door heel gericht rustiger gebieden onder de aandacht te brengen en drukkere plekken juist minder te promoten. Op die manier verspreiden we de bezoekers beter over onze provincie.”
Volg ons